Enerģijas šoti

Enerģijas šoti, jeb koncentrētie enerģijas dzērieni ir salīdzinoši jauns enerģijas dzērienu veids, kas tika plašākai sabiedrībai iepazīstināts ap 2004. gadu, kad radās kompānija 5-Hour Energy, kas tas arī sastāda aptuveni 90% no šo koncentrēto enerģijas dzērienu tirgus. Šīs enerģijas dzērienu zīmola un kompānijas radītājs ir Manojs Bjargava, kurš 2013. gadā tika ierakstīt miljardieru sarakstā, jo ar savu kompāniju 9 gadu laikā ir spējis izaugt līdz pat 1 miljarda dolāru apgrozījumam un tiek lēsts, ka uzņēmuma peļņa ir aptuveni 30% jeb 300 miljoni dolāru gadā. Kopējais enerģijas šotu tirgus neaizņem vairāk kā 11% no lielākā enerģijas dzērienu tirgus, bet ņemot vērā, ka kopā 2013. gadā tiek prognozēts, ka enerģijas dzērieni tiks pārdoti pat 13 miljardu dolāru vērtībā, tad šis koncentrēto dzērienu tirgus varētu būt pat 1.4 miljardu dolāru apmērā, bet tajā tiek prognozēts kritums, kā tas ir bijis par dažiem procentpunktiem pēdējo 2 līdz 3 gadu laikā.

Enerģijas šoti pamatā ir tie paši enerģijas dzērieni tikai koncentrētāki ar tām pašām vielām iepildītām nevis 330 mililitru vai 500 mililitru bundžā bet gan 50 mililitru plastmasas pudelītē. Šajos dzērienos tāpat, kā enerģijas dzērienos galvenā sastāvdaļa ir kofeīns un vienā šādā pudelītē ir no 80 līdz pat 200 miligramiem kofeīna kad ir aptuveni tikpat daudz cik vienā kafijas krūzē. Bet šajos enerģijas dzērienos ir vēl arī citas vielas, kā dažādi vitamīni un arī dažādi augi, kā ingvers, ginko, taurīns un guarana. Šo dzērienu galvenais labums ir no tā, ka tajos ir daudz mazāk kaloriju, jo lielākajai daļai šo dzērienu ir pievienoti mākslīgie saldinātāji nevis cukurs, kas nozīmē to, ka šie dzērieni garšos tikpat saldi, bet tiem kaloriju apjoms būs daudz daudz mazāks kā īstajiem enerģijas dzērieniem. Šie dzērieni pamatā tiek reklamēt cilvēkiem, kas strādā garīgo darbu, lai nebūtu jādzer kafija vai arī lielie enerģijas dzērieni tad iedzerot šādu mazo 50 mililitru pudelīti ir iespējams iegūt papildus enerģijas devu un turpināt darbu. Šis dzēriens tiek reklamēts gan televīzijā, kā arī dažādās filmās, kā, piemēram tas ļoti slaveni parādījās filmās Volstrīta – “Nauda nekad neguļ” kur viens no šiem akciju tirgus speciālistiem sēdēja pie datora un iedzēra šo enerģijas dzērienu( 5-Hour Energy) lai iegūtu papildus enerģiju un varētu pārvarēt saspringto darbu.

Lai gan šie enerģijas dzērieni ir ļoti populāri un to veiksmes stāsts ir ļoti iepriecinošs, kā 10 gadu laikā var izveidot kompāniju un izaudzēt to līdz 1 miljarda apgrozījumam, tomēr ar šiem dzērieniem tiek saistītas arī negatīvās lietas, jo lielās kofeīna devas var radīt sliktus blakusefektus un dažādos plašsaziņas līdzekļos izskan ziņas arī par nāves gadījumiem, kur cilvēkiem ir piemetusies sirdstrieka pēc šo dzērienu lietošanas. Bet arī kafijai ir šādas pašas ziņas un kafiju mēs vēl jo projām lietojam, tāpēc it ļoti grūti spriest, vai te ir no mušas uzpūsts zilonis, vai tomāt tur ir kāda patiesība.