Enerģijas dzērienu vēsture

Enerģijas dzērieni pašlaik ir viens no populārākajiem dzērienu veidiem, kas tiek izmantot lielos vairumos tieši jauniešu vidū līdz 30 gadiem, kā papildus enerģijas avots un kopējais enerģijas dzērienu tirgus sastāda pat vairāk kā 10 miljardus dolāru gadā. Bet kā tad aizsākās enerģijas dzērienu bizness un no kurienes tad šie dzērieni vispār ir radušies.

Enerģijas dzērienu aizsākumi lielākoties meklējami kopā ar gāzēto limonāžu aizsākumu, jo pirmās CocaCola dzēriena formula iekļāva sevī daudz kofeīna un kokas koka lapas, jeb kokaīnu un tādā veidā tika reklamēts, kā enerģijas dzēriens, kas palīdzēs atgūt možumu. Bet pirmais īstais enerģijas dzēriens šī vārda tiešajā nozīmē tika radīts 1960. gadā, kad Japānā tika izveidots pirmais medicīniskais toniks, kas domāts enerģijas atgūšanai. Šis dzēriens saucās Lipvitan-D un tas saturēja dažādus vitamīnus un taurīnu, kas tad arī bija speciāli domāti lai palielinātu koncentrācijas spējas un uzlabotu pašsajūtu, kā arī nomāktu miegainumu.

red bulll colaBet pirmais reālais enerģijas dzēriens, kas tika radīts tādā formātā, kādā mēs šobrīd redzam šos dzērienus veikalu plauktos bija Red Bull dzēriens. Šis brends tika aizsākts 1987. gadā un to izveidoja Ditrihs Matescits, kurš pievienoja kofeīnu, cukuru un taurīnu dzērienam un pārdeva to, kā enerģijas palielinātāju. Sākotnēji šī dzēriena pārdošanas rādītāji bija vāji, bet kopš tas tika iepazīstināts ASV, kas notika 1997. gadā tad arī aizsākās enerģijas dzērienu ēra. Pēc pāris gadiem 2002. gadā tika izveidots arī Monster Energy dzēriens bet vēl 2 gadus vēlāk tika radīts pirmais enerģijas šots, jeb stakans, kas it 5-Hour Energy, kuru parasti lieto cilvēki kuriem ir jādarbojas pie datora vai arī kuriem ir domāšanas darbi, un kuri nevēlas iegūt šīs papildus kalorijas, ko dod parastie enerģijas dzērieni. Pēc tam jau 2005. gadā tirgū ienāca arī pirmie alkoholiskie enerģijas dzērieni kur alum tika pievienots taurīns un kofeīns, bet kopš 2005. gada tad šo dzērienu pārdošanas rādītāji ir kāpuši katru gadu ar vismaz 10% izaugsmi, bet 2013. gadā ASV tika pieņemts pirmais likums, kas aizliedz enerģijas dzērienu pārdošanu personām, kas jaunākas par 18 gadiem dēļ tā, ka tiek publicētas ziņas par vismaz 10 nāves gadījumiem, kurus varētu būt izraisījuši enerģijas dzērieni.

Šo dzērienu vēstures gājiens ir visai iespaidīgs un no maza un nezināma produkta, ko sākumā ražoja mazas kompānijas šie dzērieni ir kļuvuši par pasaules slaveniem brendiem un tie reklamē dažādus sporta veidus, kā arī dažādas citas aktivitātes, kas varētu būt saistītas ar enerģiju un sportu. Un visticamāk ka šo produktu vēsture vēl nav beigusies un tā tikai turpināsies, jo vēl jo projām šis tirgus aug katru gadi diezgan ievērojamā ātrumā un jo vairāk cilvēkiem būs jāstrādā nogurdinoši darbi, jo vairāk tad viņi arī lietos enerģijas dzērienus!