Enerģijas dzērienu bizness

Enerģijas dzērieni ir viens no ātrāk augošajiem biznesiem pasaulē jau vairāk kā 10 gadus un tādi enerģijas dzērienu brendi, kā Monster un RedBull katru gadu pārdod produkciju vairāku miljardu dolāru apmērā. Amerikas savienotajās valstīs vien enerģijas dzērienus un enerģijas šotus cilvēki pērk tik daudz, ka šī nozare 2015 gadā sasniegs vairāk kā 30 miljardu ASV dolāru apgrozījumu. Un interesantākais ir tas, ka no enerģijas dzērieniem pelna ne tikai pašas dzērienu ražotāj-kompānijas bet gan arī izplatītāji un veikali, kas tos pārdod patērētājiem. Padomājiet cik maksā enerģijas dzēriena bundža, ja to salīdzinām ar kādu parasto limonādi, kā CocaCola, tad parasti sanāk tā, ka 0.3 litru bundžiņa maksā tikpat cik 2L CocaCola pudele un ja CocaCola dzēriena ražotāji ir spējīgi gūt visai ievērojamu peļņu no šiem dzērieniem tad iedomājieties kādi peļņas procenti ir šiem enerģijas dzērienu ražotājiem!

Pamatā enerģijas dzērieni tiek lietoti lai gūtu papildus enerģijas devu tad, kad ir jāstrādā cauru nakti vai arī kad vienkārši izdarīts ir tik daudz, ka smadzenes vairs lāgā negrib koncentrēties. Šos dzērienus lieto cilvēki no 18 gadiem līdz aptuveni 30 gadiem un vismaz 60% no lietotājiem ir vīrieši. Pamatā enerģijas dzērieni tiek pārdoti, kā aizstājēji kafijai, bet sniedzot vēl labāku un ātrāku efektu, kas ilgs daudz ilgāk. Ja vēl 2011. gadā ASV enerģijas dzērienu industrija pārdeva produktus aptuveni ar 8 miljardu dolāru apgrozījumu tad 2015. gada prognozētie 13 miljardi ir 5 miljardu kāpums 4 gadu laikā un tas ir visai ievērojams skaitlis. Datu par to, kā šī nozare izskatās Latvijā man gan nav, bet ir skaidrs, ka arī pie mums jaunieši ir šos dzērienus visai iecienījuši un pirms kāda laika pat bija plāns izveidot likumprojektu par to, ka šos dzērienus nevarēs pārdot personām, kas jaunākas par 18 gadiem, bet tā arī šis plāns pieklusa, jo visticamāk, ka ja tas tiktu pieņemts tad tajā būtu jāiekļauj arī kafija, jo enerģijas dzērienā viena no pamata sastāvdaļām ir tieši kofeīns un diezin vai kafijas nozare to pieļautu, jo ja enerģijas dzērienu nozare ASV ir vien 13 miljardu apgrozījum tad kafijas nozare apgroza vairāk kā 100 miljardus dolāru gadā un tiek lēsts, ka tas ir otrs lielākais produkta apgrozījums uzreiz aiz naftas.

Enerģijas dzērieni mūsu veikalos parodijās lēnām un cilvēki tos uzreiz nepieņēma, bet ar gudrām reklāmām, ļoti labi nostrādātu garšu un gudru mārketingu šī nozare ir spējusi izaugt līdz šodienas apmēriem un ieejot jebkurā pārtikas vai dzērienu veikalā mūs sagaida vesels lērums ar dažādiem enerģijas dzērieniem un to paveidiem sākot no vienkāršajām 0.3 pudelēm līdz pat 0.7 un pat litra pudelēm, bet vēl Latvijā ne tik izplatīts ir tieši enerģijas šotu tirgus, kur tiek pārdots koncentrēts enerģijas dzēriens, kas dod to pašu efektu bet daudz mazākā tilpumā.